10.8. Espanjan aurinko ja yhdeksän ruokalajia

Torstai, ja väki väheni entisestään. Dave poistui Josh kyydissään kohti Brittejä, samoin Paul T, ja Lilo lähti ajamaan Saksaan. Gary poikineen ja Quilly lähtivät Bexankaan, tarkoituksenaan purkaa sieltä köydet. Itse olin toivonut edes vähän parempaa säätä viimeiselle päivälleni leirissä, että roinat viimein kuivuisivat, ja että pääsisin jollekin kivalle kävelylle – esimerkiksi alueen korkein vuori, Pic d’Anie, olisi kiinnostanut kovasti. Vaan Pyreneiden sääjumaluudet olivat eri mieltä. Sää oli edelleen pilvinen ja märkä. Koska aurinkoa ei näkynyt, lähdimme minä, Richard ja Gareth D. etsimään sitä Espanjan puolelta.

Richard ohjasti pakunsa nokan kohti etelää, ylös tutuksi tullutta vuoritietä PSM:n solaan. Sää ei parantunut ylempänä, vaan pikemminkin päinvastoin: nousimme pilviin, missä näkyvyys tippui pariin metriin. Ei tietoakaan muutaman päivän takaisista maisemista Lepineuxin kuilun pintarakennuksen ja kävelyretkemme nurkilla. Alempana Espanjassa pilvet hieman väistyivät tarjoten ajoittain näkymiä alas laaksoon, mutta aurinko pysyi visusti piilossa.

Päätimme pysähtyä kahville. Ensimmäinen kohtaamamme kylä oli kohtalaisen kokoinen paikka nimeltä Izaba. Hostellien ja kahvila-ravintoloiden määrästä ja lasketteluhissien puutteesta päättelimme sen olevan murtomaahiihtäjien suosiossa. Nyt sielläkin satoi vettä. Käväisimme turisti-infossa ja vilkaisimme paikallista kirkkoa, mutta se oli eteistä lukuunottamatta lukossa. Tällä matkalla jäi siis pakollinen kirkkoturismi suorittamatta (se ei kyllä myöskään oikeasti kiinnostanut ketään meistä). Kahvilakin löytyi, ja Richard onnistui tilaamaan erinomaisen valkosipuli-ilmakuivatu kinkku-leivän, josta me muutkin saimme maistiaiset. Se oli päivän toinen ruokalaji aamiaisen jälkeen, muttei todellakaan viimeinen.

Epävakaasta säästä huolimatta olimme yhtä mieltä siitä, että olisi kiva saada edes vähän liikuntaa. Ihan kahvilamme vieressä oli kyltti kohti sivukujaa tekstillä ”Belabarsaitsa, 2174 m, 1h”. Sehän olisi varsin sopiva. Jos kapuaisimme huipulle ja alas, olisi juuri lounasaika. Kävimme autolla hakemassa kundeille paremmat kengät (minulla ei ollut koko matkalla kuin reikäiset lenkkarit), ja lähdimme mäkeä ylös.

IMG_7032Kovin tuttuun tapaan reittimme oli merkitty kuluneilla punavalkoisilla nauhoilla ja kivikeoilla. Seurailimme niitä ylös mukavaa loivasti nousevaa metsäpolkua. Välillä avautui maisema alas laaksoon kylän yli, mutta enimmäkseen näimme puita. Huipun lähetessä nousu kävi jyrkemmäksi, ja pääsimme hieman kiipimään märässä kalkkikivikossa. Nousua kertyi kai yhteensä noin 400 metriä. Tässä vaiheessa reissua se tuntui kohtalaisen raskaalta, ja siltä, etten ollut ihan palautunut kaikesta viimeaikaisesta urheilusta.

IMG_7037Belabarsaitsan huipulla ei ollut puita, vaan varsin komea näkymä yli ympäröivien kukkuloiden ja vuorten. Uskomatonta kyllä, aurinkokin välillä pilkahti pilvenraosta. Päivän tavoite saavutettu!

Ihailtuamme tarpeeksi maisemaa ja sen yllä kaartelevia korppikotkia lähdimme takaisin alas. Kokeilimme vaihtoehtoista polkua välttääksemme jyrkimmät kivikot. Se vaikutti paljon vähemmän käytetyltä ja oli ajoittain varsin liukas, mutta kaiken kaikkiaan auttavasti loivempi.

IMG_7055Takaisin Izabaan päästyämme olivat kenkäni ja sukkani läpimärät, ja puista ripotteleva vesi oli muutenkin kastellut aika hyvin, vaikkei varsinaisesti enää satanut. Ei ollut kovin edustava fiilis, mutta siitä viis – oli espanjalainen lounasaika, ja parkkipaikan vieressä kivan näköinen rafla tarjosi menu del diaa 12 eurolla. Siellä oli sitä paitsi muitakin vaelluskamoissa. Jouduimme vähän odottamaan pöytää, koska paikka oli täysi, mutta kun pääsimme istumaan, ruoka saapui nopeasti, sitä oli runsaasti, ja se oli erittäin hyvää. Alkuun tonnikalasalaatti, pääruokana kokonainen taimen pekonissa (nam!) ja lopuksi flania. Minä ja Gareth myös tuhosimme pullon viiniä (Richard ei kuskina voinut osallistua).

Ajomatka takaisin leiriin kului hilpeän hiprakkaisessa fiiliksessä. Ajoimme eri kautta kuin menomatkalla, Larraun solan yli. Sää oli siellä yhtä huono kuin viimeksi (peruuntuneen kävelyretken päivänä). Pysähdyimme myös Logibarissa toteamassa kolan törkeän ylihintaiseksi.

Saavutimme Ibarran joskus kuuden maissa, puolitoista tuntia ennen seuraavaa ravintolaruokailua. Ei varsinaisesti ollut nälkä. Hups. Piti silti valmistautua siihen. Käväisin suihkussa ja puin peräti mekon päälle. Jalkaan sandaalit, lähinnä siksi, että lenkkarini olivat edelleen epätoivoisen märät. Lämpötila oli alle 20 °C, joten mekko ja sandaalit olivat jokseenkin brittiläinen valinta.

Illan juhlan syy ei ollut retken loppu vaan Cliven syntymäpäivä, ja sitä juhlistettiin jäljelläolevien 19 luolaajan voimin ravintola-majatalossa lähellä Vernan turistiluolan parkkipaikkaa. Varaus oli siis lopulta saatu setvittyä edellispäivän puhelinfiaskosta huolimatta. Tämäkin ruokailu oli kerrassaan erinomainen ja varsin edullinen: noin 25 eurolla sai neljä ruokalajia (salaatti sun muut alkuruokahörselöt, pääruuaksi sienimunakas + kinkku + ranskikset, sitten juustoa ja hilloa, ja lopuksi vielä paikallista baskipiirasta), ja tietenkin kahvin ja viiniä niin paljon kuin jaksoi juoda. Tunnelma oli railakas, ruoka hyvää ja seura erinomaista.

Ravintolan jälkeen meno jatkui tuttuun tapaan komentoteltalla. Kamat olivat edelleen märät, ja aamulla pitäisi pakata ja poistua, mutta en halunnut ajatella sitä. Sen sijaan istuin viimeisten joukossa iltaa viettämässä ja surin reissun loppua. Jos olisin yhtään vähemmän tunnollinen ja enemmän spontaani ihminen, olisin varmaan päättänyt liittyä Richardin ja Garethin seuraan heidän jatkaessaan kotimatkaansa ajaen ja kiiveten halki Ranskan. Vaan minulla oli jo bussiliput, hotelli ja lennot varattuna, ja viimein oli aika luovuttaa ja siirtyä vielä yhdeksi yöksi hyvin palvelleeseen ja jatkuvista sateista mainiosti selvinneeseen pikkuiseen telttaani.